Ревербератор для електрогітари своїми руками

60

Вітаю всіх зайшли!

Одним з цікавих модулюючих ефектів для гітари є ревербератор, назва самого ефекту — реверберація. Зіткнутися з ним могли всі, хто так чи інакше цікавить вокалом і музикою, адже ефект являє собою багаторазові «відображення» звукової хвилі при її загасанні, дуже часто реверберація заважає запису звуку і вносить додаткові непотрібні спотворення при записі, тому стіни студійних приміщень бувають оббиті спеціальними звукопоглинальними матеріалами. У гітарному ж звуці штучно створювана за допомогою ліній затримки реверберація буває дуже до речі, робить звучання інструменту більш насиченим і легким. Цей ефект має схожість з ділеєм-іншим ефектом, який також створює штучні затримки звуку, що змішуються з основними сигналом. Однак основна відмінність реверберації-дуже мала величина затримки, завдяки цьому ефект звучить природно і може імітувати, наприклад, звук в невеликому закритому приміщенні з голими стінами. Часто примочки-ревербератори мають досить складні цифрові схеми, вимагають наявності прошивок і не підходять для збірки своїми руками. Деякі побудовані на мікросхемі btdr-1, яка містить в своєму складі три мікросхеми pt2399 — вони часто застосовуються для створення ефекту відлуння в системах караоке, а також в деяких гітарних примочках delay. Однак і це не найкращий варіант, враховуючи високу ціну на btdr — 1 і її не найкращу доступність. Самі ж по собі мікросхеми pt2399 досить поширені, продаються в багатьох магазинах радіодеталей, наприклад, присутні в мережі чіп і діп. Для побудови представленого в статті ревербератора знадобиться два примірники.

Вхідний сигнал з гітари потрапляє на буфер на операційному підсилювачі, що забезпечує низький вихідний і високий вхідний опір. Далі сигнал йде за двома напрямками-одночасно на транзистор q1 і далі на лінії затримки, і безпосередньо на вихідний на тому ж операційному підсилювачі. Таким чином, загальна концепція ефекту робить досить проста-сигнал одночасно проходить необроблений, і одночасно обробляється на лініях затримки. На вихідному буфері сигнали змішуються за допомогою потенціометра р1 (ручка mix), таким чином, можна вибирати між повністю чистим сигналом, без домішаного затриманого, і максимально обробленого. Транзистор q1 управляється тумблером sw, в одному положенні на його базу подається позитивна напруга-транзистор відкритий і пропускає сигнал на лінію затримки, а в іншому положенні — негативне, транзистор при цьому перестає пропускати сигнал. У другому випадку звук з входу примочки до її виходу проходить без обробки, таким чином, вона працює як простий буфер. На схемі присутній ще один тумблер-sw1, який дозволяє додати або зменшити низький частот в звуці, що надходять на лінію затримки шляхом підключення додаткової ємності в звуковий тракт. Опція може стане в нагоді в деяких випадках, коли хочеться зробити звук гітари «пожирней» додавши низьких частот, або навпаки прибрати, коли через них звук стає каламутним і нерозбірливим.

Мікросхеми pt2399 тут коштує цілих дві, це дозволяє в два рази збільшити максимальний час звучання затриманого ефекту. Перша мікросхема має фіксований час затримки, а друга — регульоване за допомогою потенціометра р2, таким чином, з його допомогою можна домагатися різного звучання від емуляції порожній ванної кімнати до просторового звучання. З метою спрощення цей змінний резистор можна залишити на платі у вигляді подстроечника, налаштувавши його один раз після складання педалі в найбільш вдале на слух положення. В цьому випадку не буде виводитися всього одна ручка і тумблер. За словами автора, найбільш приємне звучання ревербератора відповідає опору р2 в 17,5 ком, втім, ніхто не забороняє поекспериментувати. Операційний підсилювач в схемі може використовуватися практично будь — який з найпоширеніших-tl072, tl082, ne5532. Транзистор q1 — будь-який малопотужний структури npn, бажано взяти з найбільшим коефіцієнтом посилення. Підійдуть bc547, 2n3904, кт3102. Всі інші деталі на схемі — самі звичайні комплектуючі, все електролітичні конденсатори повинні бути на напругу не нижче 16 вольт, резистори малопотужні 0,125 або 0,25 вт.

Збирається ревербератор на друкованій платі, скачати яку можна в архіві в кінці статті, там же знаходиться список всіх необхідних деталей — по ньому зручно робити закупівлю в радіомагазині. Друкована плата виконується по лут-методу-найпростіший і доступний для домашніх умов метод, який при цьому дозволяє отримати якісний результат, не гірше заводських плат. Мікросхеми встановлюються на плату через панельки — легко буде поміняти в разі, наприклад, якщо попадеться шлюб або підробка. Прямо на плату встановлюється гніздо живлення 2,1 х 5,5 мм, при цьому плюс на роз’ємі зовні, а мінус — на центральному піне, цьому стандарту підкоряються практично всі випускаються нині гітарні педалі. Гнізда входу-виходу, кнопка включення-виключення ефекту, тумблер, потенціометри виводяться з плати на проводах. З огляду на, що в подальшому плата буде встановлюватися в корпус, використовувати екрановані дроти не обов’язково, підійдуть будь-які тонкі і гнучкі, наприклад нв — 4 або мгтф 0,12 мм.на картинках вище видно два варіанти плати-з одним потенціометром і з двома.

Плата встановлюється в корпус, незважаючи на те, що схема містить багато деталей, плата вдалася компактною і цілком поміститься в класичний для педалей корпус g0124. Він грає роль не тільки механічного захисту, але і екранує електроніку, не допускаючи попадання в звуковий тракт зовнішніх наведень. Зовні корпус декорується, для цього також існує багато різних способів, в кінцевому підсумку виходить примочка, нітрохи не поступається по звуку і виду багато заводські моделі. Вдалої збірки!

Джерело (source)